Årets nykomlingar 2016: Sammy & Jonny Bennett

 
Dessa två killar från Göteborg tpg mig med storm i början av året. Det var faktiskt min fina Bella som introducerade mig för dem. Och jag kommer ihåg vad hon sa till mig. "Dem här 2 kommer bli så jävla stora, vänta bara." 
Jag visste att hon hade rätt, för jag hörde precis samma sak som henne: talang!
 
Under året så har jag följt dem och deras framgång flitigt. Jag märkte hur de syntes mer och mer överallt på sociala medier, och sen kom den dagen. RMH Blockparty, när jag äntligen fick se dem live, på hemmaplan. Och de var minst lika bra live, som när jag spelat deras musik på Spotify. Det var längesen jag blev så tagen av en livespelning som när jag hörde och såg Sammy & Johnny. 
 
Och plötsligt såg jag hur de slog igenom. Med en riktig smäll. Nu är de liksom överallt. Deras musik öppnade en helt ny dörr för mig. Deras beats är unika, för att de har en sjukt duktig producent, Filip Hunter. Och sättet de spottar sina rader på likaså. 
De har såklart släppt videos då och då under hela året. Men det var inte förrän debut-EPn kom, "Hundra80", som jag bestämde mig. Detta ÄR årets fucking nykomlingar. 
Det har poppat upp många nya grymma artister 2016, men ingen har imponerat på mig lika mycket som dessa två. 
 
Sammy & Johnny Bennett är en viktig del i svensk hiphops framtid. Och 2016 var året som de sparkade upp dörren på riktigt. Jag hoppas och önskar att alla ska se dem på samma sätt som jag gjort det senaste året. Dessutom hoppas jag att deras framgångar fortsätter på samma spår, för jag vill verkligen höra mer av det här. Mycket, mycket mer.
 
För er som inte hört dem förut: Sätt er ner och lyssna på deras EP nu nu nu!!
 
"Alla kategorier i min lista är vad jag valt från hjärtat. Inget annat. Jag är ingen utbildad skribent, jag älskar bara musik. Så ingen behöver hålla med om mina val. För som sagt, jag väljer från hjärtat. Den musik, och de artsister, som påverkat mig under ett år. Smaken är som baken, alla gillar olika. Men det här är vad JAG tycker. Och jag kommer inte ändra på mina åsikter baserat på någon annan."

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback