Årets artist + EP: Erik Lundin - Välkommen hem

 
God Jul på er!
 
Låt oss prata om: Sankt Erik Lundin.
 
Jag började skriva denna motivering med målet att ha skrivit den till årets EP. För där tror jag alla håller med mig, "Välkommen hem" var årets jävla EP. Men efter vägen förändrades något. Motiveringen blev mer och mer inriktad till Erik Lundin som artist. Så därför får han båda kategorierna iår. Vill ni veta varför? Fortsätt läs.
 
Ingen EP har imponerat mer på mig under det här året, än just "Välkommen hem". Erik Lundin tog mig med storm redan förra året när han släppte "Suedi" likt en bomb över Sverige. Men när den första EPn kom, så var mitt val för det året redan gjort. Något som jag helt ärligt ångrar idag. Men som tur var, släppte han en till bomb 2016.
 
Tro mig, jag har lyssnat på Erik Lundin i evigheter, redan långt innan Suedi. Sedan back in the days när han gick under "Eboi". Men som många andra redan sagt, något förändrades när namnet byttes ut. Texterna på svenska känns liksom råare, ärligare, och det finns så mycket känsla bakom skrivandet. Han liksom målar upp hela världar med sina ord. Han är en poet, vilket han än en gång visade med "Välkommen hem". Men den skiljer sig ändå rätt mycket från förra släppet. Melodierna på den här EPn är mjukare, och på något vis lite mer harmoniska. Soundet är mindre elektroniskt. Den känns lite mer klasskisk hiphop helt enkelt. 

Men för att vara helt ärlig, när det kommer till Erik Lundin, så lyssnar jag mer på hans texter än musiken i bakgrunden. För om det är något han är, så är det en av Sveriges vassaste låtskrivare. Bara textmässigt så är hans senaste släpp ett mästervärk, detsamma kan man säga om "Suedi". Han är sjukt kreativ i sitt textförfattande, och beatsen i bakgrunden kompletterar bara magin. 
 
Så tack Erik Lundin. För att du är en fantastisk låtskrivare, och artist. Du har härmed tagit hem 2 kategorier för den bästa musiken 2016, och jag hoppas på att få höra ännu bättre grejer från dig under nästa år!
 
"Alla kategorier i min lista är vad jag valt från hjärtat. Inget annat. Jag är ingen utbildad skribent, jag älskar bara musik. Så ingen behöver hålla med om mina val. För som sagt, jag väljer från hjärtat. Den musik, och de artsister, som påverkat mig under ett år. Smaken är som baken, alla gillar olika. Men det här är vad JAG tycker. Och jag kommer inte ändra på mina åsikter baserat på någon annan."

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback