Jag <3 Svensk hiphop: TGR (Team Galagowear Records)

På onsdag förra veckan så fick jag äran att göra ett studiebesök hos TGR och chansen att intervjua Martin & Patrik. Projektet var från början menat för min utbildning, men sen tänkte jag "varför inte lägga upp den på bloggen också?". Dessutom väljer jag att inkludera den i mitt projekt "Jag <3 Svensk hiphop", då den på vissa sätt hör hemma där.
 
Så varsågod att läs!
 

 

 
  1. Hur kom ni på idén att starta TGR?

 

Patrik: Det var jag och Niklas som startade det. Det var en förlängning av klädmärket (Galagowear). Vi hjälpte redan många artister, med bokningar och covers och sådant. Så vi tänkte att vi kunde lika gärna starta en label. Det var DaCosta vi började med då, just för att han hängde mycket hos oss och frågade om inte vi kunde hjälpa honom. Sen fortsatte det liksom på samma spår. Efter DaCosta så kom Alpis, DC Grimsta och Rawda. Men eftersom vi hade klädmärket att ta hand om på samma gång, så kunde vi inte ha hand om så många artister. Det fanns inte tid. När vi tog in Martin så kunde vi signa några fler och börja jobba på riktigt. Även jag och Niklas har kunnat lägga lite mer tid på TGR.

Det började med att vi bara signade rappare. Sen har det ändrats ganska mycket mot det kommersiella hållet och mer sång. Inte med flit utan det är för att musikbranschen förändrats. Många rappare väljer att gå över till sån istället. I nuläget har vi bara 2 rappare, Lokal och Patryk från G.L.A.

Det var så vi kom på idén och drog igång TGR.

 

Alla i G.L.A (Green line army) håller på med solo-projekt. De ska släppa en varsin EP i år. Ibbe sjunger, och Patryk & Lokal rappar.

 

  1. Hur många är ni som jobbar här?

 

Martin: Just med skivbolaget så är det bara jag, Niklas och Patrik. Jag jobbar heltid med det, medan Patrik och Niklas jobbar då och då, beroende på vad för projekt det handlar om. Alla gör allt på olika områden ibland, men så klart har vi olika ansvarsområden. Själva management-delen sköter jag, jag har direktkontakten med artisterna. Men när vi har möten med dem så är vi alla tre delaktiga.

Patrik har ansvar för video-delen. Det kommer rätt naturligt då det är han som gjort alla tidigare videos för Galagowear. Han har ansvar för allt när det kommer till video och foto egentligen.

 

Patrik: Alla har ju full insyn i vad som händer kring en artist. Vi bollar idéer med varandra.

 

Martin: Sen ser det ju väldigt annorlunda ut hos oss än vad det gör på tillexempel Sony. Där har de en person som sitter med listor, en som sköter A&R osv. Vi är ett väldigt litet independent bolag, vilket betyder att jag gör allting själv. Alltifrån sociala medier till management. Det är ju bra på så sätt att man samlar på sig mycket kunskap inom allt. Det som jag tror är bra för en artist med ett mindre bolag är ju att man får mycket bättre kontakt emellan varandra.

 

  1. Hur många artister har ni signade i nuläget?

 

Martin: Det är DC Grimsta, Joakim Gissberg, hela G.L.A gruppen (som även kör solo, så det är 3 akter), Faraz Azar, Rolf Johansson, och Jocke Berilsson. Sedan har vi även en rock-grupp signade för endast distribution. Vi har ju lite olika avtal med de olika artisterna, men nu nämner jag alla som vi har på distribution. Totalt har vi 9 artister signade i nuläget.

 

Patrik: Sen har ju några kontrakt löpt ut också, och vi har inte förnyat. Alpis och DaCosta är inte kvar.

 

  1. Hur går ni tillväga när ni väljer vilka artister ni ska signa?

 

Patrik: Det är väldigt olika. I nuläget känner vi att det är väldigt viktigt att vi klickar med varandra och att artisten verkligen vill komma någonstans. Det blir väldigt svårt för oss att göra vårt jobb om artisten inte går in i det till 100%.

 

Martin: Sen lär man ju sig mycket av erfarenhet också. Vi tänker ju på ett annat sätt nu än vad vi gjorde förr. Det är ju inte bara musiken det handlar om, det är mycket annat runt om.

 

Patrik: Det är väl olika saker som spelar in. Det första är ju så klart att personen ska ha talang. Hen ska även ha någon slags hype omkring sig, eller om vi tror att personen kan få en hype omkring sig.

 

Martin: Sen går man på erfarenhet också. Man lär sig vad som slår, och vad som inte slår, och vad som det finns potential i och så.

 

Patrik: Vi har aldrig signat någon som varit stor från början. Vi har alltid börjat från grunden och byggt upp artisten. Vissa har kanske haft en mindre hype sedan tidigare men vi har aldrig signat en stor artist. Till exempel Joakim Gissberg. Han hade ju en liten hype på Youtube då han gjorde covers av andras låtar. Han hade en cover med 2 miljoner views. Men det var ju ändå som att börja från början igen eftersom han skulle börja göra sin egen musik, det är ju inte alls samma sak som att göra en cover på Youtube. Det har varit ett väldigt långsiktigt arbete med artisterna. Vissa har det fungerat med, och andra inte.

 

  1. Hur sköter ni bokningar av spelningar osv? Gör ni det själva eller med hjälp av bokningsbolag?

 

Martin: I början hade vi 360 deals med alla våra artister. Nu har vi däremot inga bokningsavtal med artisterna. De är fortfarande i uppbyggningsfasen och bokningar känns inte så aktuellt i nuläget. Vi har inte kommit så långt än så vi har något avtal med ett bokningsbolag.

 

Patrik: Vi är vana att sköta bokningar själva. Vi har en lista på ca 500 klubbar som vi brukade kontakta, antingen maila eller ringa. Men som Martin säger, om man inte har rotation på radio och så, så är det svårt att styra upp en turné.

 

Martin: Då är det lite onödigt att ha med bokningar i kontraktet, eftersom det lätt kan ske missförstånd.

 

Patrik: Vissa artister vi har kanske vi lägger ut på någon bokningsagentur, och på vissa artister finns det andra som hjälper till. Vi hade till exempel en kille som hjälpte till med bokningar och såna saker. Vi har provat på det mesta. Men det vi har kommit fram till i slutändan är ju att, om du har en hit så är bokningar inget problem att fixa. Men om du inte har en hit så får man jobba väldigt mycket, och det tar mycket tid och energi, och i slutändan får man inte ut så mycket pengar för arbetet.

 

Martin: Vad vi gjort tidigare är ju att ha spelat mycket på Galagowear som varumärke och gjort ”Galagowear on tour”, och tagit med våra egna artister. Eftersom Galagowear drar mycket folk. Då får ju våra artister mycket hype eftersom det är mycket folk på spelningarna. Tillexempel vår 7-års kryssning, där vi hade alla våra artister plus några andra utanför bolaget, till exempel Dani M. Sen hade vi våra artister med oss även på vår 8-års fest på Berns.

 

  1. Hur går det till att skapa och sedan släppa ett album med en artist? Processen där emellan alltså.

 

Patrik: Det kan se väldigt olika ut, men vi kan ju ta ett exempel. Dc Grimsta ska ju släppa ett album nu. Han började med att släppa första singel på sitt nya sound, vid den här tiden för ett år sedan. Den ska även vara med på albumet, ”När vi går”. Sedan släppte han en singel till, samtidigt som han jobbade med de andra låtarna. Man har ju hela tiden kontakt med musiker och producenter och andra ”musikmänniskor”. Sen så har han varit nu och spelat in de sista delarna hos han som ska mixa det, och även har producerat några delar av skivan.

 

Martin: Ofta lägger man ju upp en plan. Planen är alltid att släppa ett album till slut. Där har man ju byggt upp hela arbetet kring vilka singlar han ska släppa, videos, och jobbat på låtar samtidigt. Det har varit en lång process. Sen när låtarna är inspelade så mastrar man albumet och planerar inför releasen, med alla markandsförings- och PR-steg som man gör. Albumet ska släppas i November, men det var redan ett halvår sedan som vi började med planeringen. Man håller på i ungefär ett år, sen mastras albumet och man lyssnar igenom det i god tid. För att sedan lägga upp en plan på hur man ska marknadsföra själva releasen, och sist men inte minst lägger man upp ett releasedatum.

 

Det är väl så det går till att släppa ett album. Det finns inget särskilt mönster för hur det ska gå till eftersom musikbranschen ser så olika ut på olika ställen. Det är ju lite olika från fall till fall hur man gör.

 

  1. Hur många år har ni haft TGR?

 

Martin: 4 år ungefär.

 

  1. Hur är det att driva skivbolag? Är det mer roligt än jobbigt?

 

Martin: Oftast är det kul, så klart. Management delen är ju dock ganska psykologisk också. Alla artister är ju olika som människor, och alla människor måste man jobba med på olika sätt. Vissa vill ha jättemycket kontakt, andra vill ha jätte lite kontakt. Det är ju olika från fall till fall, men management-delen kan vara den jobbigaste delen ibland. Det kan ske mycket missförstånd och så.

Men för det mesta så är det jätte kul att driva skivbolag, verkligen.

 

  1. Hur ser framtiden ut för TGR? Vill ni växa och bli större eller är ni nöjda som ni har det nu?

 

Martin: Vi kommer absolut växa. Vi har redan börjat tänka annorlunda. Vi har börjat ta TGR mer på allvar det senaste året. Det har gått från en hobby till mer utav en verksamhet. Vi har tagit in mycket mer artister och vi satsar mycket mer på dem. Vi ställer även högra krav på artisterna, och på oss själva. Man väntar ju bara på att få ta fram den där stora hiten. Men det är jag övertygad om att det kommer hända, inom ett år. Det ser absolut ljust ut!

 

  1. Är ni ett Independent bolag, eller ett True Independent?

 

Independent.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback