Jag<3Svenskhiphop: Joel Fungz

 
Förra fredagen så satte jag mig på tuben mot Hässelby för att möta upp Joel. Det var en lång resa från söderort till västerort men så himla värt det! Vet ni vem Joel är förresten? Om inte så kommer ni få reda på det nu. För jag fick så himla bra svar på mina frågor. Grymt stort tack till Joel både för medverkan och för de varma orden! 
 
 

Berätta mer om dig själv för de som inte känner till dig.

 Mitt namn är Joel Fungz, jag är 18 år och jag bor här i Hässelby gård. Har hållit på med musik på riktigt nu i 2-3 år, men har alltid gillat musik. Ända sedan jag var liten. Framförallt hiphop, det har alltid varit min grej.

 

Finns det någon som du inspireras av musikmässigt? Vem & Varför?

 Vi kan börja med A$ap Rocky. Han blir jag inspirerad av för att han är sig själv. Han ser inte sig själv som bara rappare, utan mer som artist. Precis som jag också gör. Han är videoregissör, som jag också vill bli. Han håller även på med fashion, han gillar kläder lika mycket som jag. Så det känns som att vi har mycket gemensamt.

 Sen har vi också Kendrick Lamar. Jag älskar hans musik och hans budskap. Och en nykomling som heter Gold Link (?), han blir jag också inspirerad av.

 

Hur kom du på att det var musik du ville hålla på med?

 När jag var riktigt liten så var det 50 Cent som verkligen fick mig att gilla musiken. Jag gick i 3an eller 4an, och jag förstod inte ens vad han sa. Jag hörde hur han använda massor av svordomar, och han såg väldigt cool ut. Jag älskade verkligen sättet han var på, sättet han rappade på. Jag ville vara som honom. För du vet när man var yngre så var ju ”gangsta”stilen värsta grejen. Det var därifrån jag började skriva texter. Jag skrev aldrig en hel låt, utan det var mer verser.

 Ju äldre jag blir, desto mer börjar jag hitta mig själv, min egen stil. Men 50 Cent var den som fick mig att börja rappa.

 

Var ”36 bars” första sologrejen du har släppt?

 Ja det var det, min första egna intro-låt kan man säga, till ett nytt sound i Sverige.

 

Vad fick dig att skriva den? Hur kom den till så att säga?

 Hela mitt mixtape är egentligen från 2013, och den skulle släppas 2014 men det blev aldrig av eftersom jag jobbade med min grupp Svart & vit. Vi släppte ”vår hemmaplan” och vi skulle släppa flera låtar. Tyvärr så blev det inte av, så jag fick flytta fram mitt mixtape till i år.

Så jag satte mig med min producent i studion och kände att jag ville släppa min egen sololåt. Han gav mitt ett beat, och jag sa att jag ville göra något annorlunda, något helt nytt. Jag ville verkligen inte komma med något som folk förväntade sig, utan jag ville gå en helt annan väg. Så min producent lekte med beatet.

Det jag ville förmedla med ”36 Bars” var att man ska våga göra annorlunda saker. Att man ska våga vara annorlunda, våga sticka ut. Jag tycker svensk hiphop för 1-2 år sedan var väldigt enformigt, samma saker, samma ämnen. Så jag ville komma med någonting nytt. Man märker hur jag flowar på olika sätt. Jag rappar snabbt ibland, sakta ibland. Det är för att bevisa att jag kan flowa på olika sätt. Så den förmedlar att man ska våga vara annorlunda, framförallt våga vara sig själv.

 

Vad inspireras du av när du skriver dina texter?

 Man inspireras av allting. Det som händer i vardagen, mina kompisar, konversationer med kloka människor. Jag inspireras utav människor, och artister. Framförallt människor som Kendrick Lamar, A$ap Rocky och GoldLink. De artister som går sin egen väg och skiter i vad andra tycker. Sen får jag inte glömma min mamma!

 

Vad hände med ”Svart & Vit”? Det har varit tyst från er ett tag.

 Vi jobbar tillsammans än idag. Jag jobbar med dem samtidigt som jag gör min sologrej. Vi kommer kanske släppa nya grejer i Maj, annars i Augusti. Så jag kommer fortsätta jobba med dem, men just nu ligger fokus på min sologrej. Mitt mixtape släpps i slutet på Maj, inget speciellt datum satt än.

 

Hur länge har ni varit en grupp? Hur träffades ni?

 Vi har varit en grupp sedan 2012. Det var så att Nasim och Thrife (Thrife är Ayos son), kände varandra sedan tidigare. Och jag och Thrife är barndomsvänner kan man säga. Jag och Thrife började göra musik och insåg att vi gillade samma sak. Han berättade för mig att han hade en vän som hette Nasim som också rappade, och ville bilda en grupp. Så de två bildade en duo först, och sen frågade de mig om jag också ville joina. Så jag och Thrife åkte ut till Skärholmen, det var där jag träffade Nasim första gången. Han bad mig rappa för honom, så jag gjorde det, och efter det så bildade vi 3 en grupp.

 Efter en vecka släppte vi en låt som hette miljonär. Sen gick det vidare och vi började jobba med Stress. Det var på grund av Thrifes pappa, de kände varandra sedan tidigare. Men vi var så unga då och vi tog inte musiken så seriöst, vi var lite lalliga. Typ om vi skulle ha möte med Stress så kanske en av oss inte dök upp osv. Det blev som det blev, men därifrån har vi bara jobbat på egen hand.

Sen kom dunderlåten ”vår hemmaplan” och den blev en stor grej.

 

Vad har du för ambitioner och mål inför framtiden?

 Jag vill ta det så långt som möjligt. Framförallt vill jag göra musik! Jag brukar inte lyssna så mycket på svensk hiphop. Men när jag väl gör det så hör jag hur många rappar om problem i samhället, men det är sällan någon pratar om några lösningar. Och jag tycker det kan bli lite tråkigt. När du lyssnar på musik ska du liksom hamna i en helt annan värld. Så allt jag vill göra är musik. Sen så vill jag även bevisa att jag kommer från en förort, men jag kan fortfarande vara mig själv och rappa om saker som jag känner för. Jag behöver inte gå efter den här trenden som redan finns. Jag vill nå ut till alla, för jag vet att det finns fler som mig. Som tänker annorlunda, från andra orter, men som inte vågar göra sin grej i rädslan av att kanske hamna utanför eller så. Jag vill förklara för folk att de ska känna sig fria och göra det dem vill. Man lever bara en gång!

 

Har du något tips till andra därute som kanske har stora drömmar, men inte vågar följa dem?

 Som Jay-Z sa: ”Det smartaste man göra är att aldrig ge upp.”. Det spelar ingen roll vad du än håller på med. Om något du gör inte fungerar, testa göra nya saker på nya sätt. Det viktigaste är att du följer ditt hjärta. Att man är sig själv och gör det man känner för. Sen är det viktigt att älska det man gör, man ska inte göra något bara för pengarna. Det ska komma från hjärtat!

 

Okej, frågorna är slut. Men finns det något som du själv vill lägga till?

 Shoutout till Level8, det är där jag spelat in hela mixtapet. Sen en shoutout till Miljon som spelat in både ”vår hemmaplan” och ”36 bars”, och till Gateway music. Och en till alla som supportar mig, dom ska vara redo för mixtapet som släpps i maj! ”Nu eller aldrig” heter den, det kommer bli nice.

 Sen vill jag ge ett stort tack till dig, för att du kom hela vägen hit till Hässelby. Tack för att du verkligen supportar svensk hiphop! Du ska vara stolt över det du gör. Jag är jättetacksam för det, av hela mitt hjärta. En fet shoutout till dig! Glöm inte att skriva in det här i intervjun, ditt namn måste vara med!

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback