Jag <3 Svensk hiphop: Samboii

 

Om jag säger Samboii, vad tänker ni på då? Kanske han som var med i Lyckliga gatans andra avsnitt, eller han som släppte sin debutsingel för inte så längesedan. Men sanningen är att Samboii varit med i musikvärlden längre än så. Så om ni vill veta mer om Sam som både artist och person, är denna intervjun perfekt att läsa. Ett stort tack till Sam som ville vara med i mitt projekt! 

Berätta lite mer om dig själv och hur du började med musiken.

 Mitt namn är Sam, artistnamn Samboii. Jag är rappare, sångare och låtskrivare. Jag bestämde mig för att börja med musik väldigt tidigt, redan som åtta åring, när min pappa tog med mig till studion hos Bamma B i Rinkeby. Det var då intresset började växa, och det blev större och större med åren. Jag började turnera och spela redan som 12 åring, så det har liksom funnits med i alla tider.

 

Har ditt liv förändrats mycket under de här åren?

 Ja det har det. Vardagen har förändrats mycket du vet. Man kan inte vara den personen man egentligen vill vara på något sätt. Det känns som att man måste anpassa sig ibland, efter folket/fansen.

 

Vilket budskap ville du förmedla med din debutsingel ”Vägra vara”?

 Den låten är en väldigt personlig låt. Det är ett tack till min mamma, för att visa att jag uppskattar allting som hon gjort för mig, och hur mycket hon har ställt upp för mig. Jag vill också förklara hur jag har försökt gå min egna väg ifrån den vardagen/livet man egentligen lever, det livet som ens vänner lever. Jag har alltid försökt hålla mig till det JAG vill göra, och det kan vara svårt. Så jag försöker förklara, och jag vill att folk ska tro på mig. Jag förklarar verkligen vad jag känner och tycker.

 

Vilka mål har du med musiken?

 Jag ska ta över Sverige, sedan resten av världen!

 

Är du nöjd med din resa hittills?

 Jag är fett nöjd. Det har varit stora framsteg, det känns som att jag lever min dröm.

 

Har du fått den respons du förväntade dig på din debutsingel?

 Ja faktiskt. Det har varit mycket hype, folk gillar låten. Det känns som att den sträcker sig längre än bara till förortsbarnen, det är en låt som alla kan lyssna på. Jag är väldigt nöjd med responsen jag fått.

 

Du var ju aktuell i Lyckliga gatan för inte så längesedan, hur kändes det?

 Det känns riktigt nice. Det kändes bra att äntligen få se avsnittet, och kunna se vilken respons man får av alla tittare osv. Jag tror det är den biten som har varit jobbigast, typ Shit hur kommer folk reagera? Kommer de tycka låten var bra?” För jag hörde inte låten själv på ett bra tag efter att vi spelat in programmet. Så det kändes riktigt bra efteråt, det är ett riktigt bra program också.

 

Vad har du fått för reaktioner av människor efter programmet?

 Jag har fått riktigt bra reaktioner. Folk skriver på Facebook, de känner igen en när de ser en ute. Det känns som att folk verkligen uppskattade mitt avsnitt.

 

Ser du ”Lyckliga gatan” som en bra eller dålig erfarenhet?

 Det är en bra erfarenhet. Men samtidigt så måste man lära sig att hantera det, så man inte får hybris, man måste hålla fötterna på jorden så man kan ta sig ännu längre. För så fort du låter det gå över ditt huvud och du får hybris, så kommer folk hålla sig borta från dig. Och utan folk runt omkring dig, så är det svårt att ta sig fram.

 

Hur tänker du när du skriver dina låtar? Är det egna erfarenheter eller saker som händer runt omkring dig?

 Det är både och. Man kan inte ta allting från en riktig historia, man måste blanda med lite saker runt omkring en och lite fantasi.

 

Om du skulle välja en låt som är den bästa du gjort, vilken skulle du då välja?

 Det är svårt att säga. Men min favorit just nu är ändå ”vägra vara”.

 

Finns det någon artist du skulle vilja samarbeta med?

 Veronica Maggio. För att jag tycker att hon har Sveriges bästa röst. Jag skulle verkligen kriga för att få göra en låt med henne.

 

Vem är din största inspiration?

 Jag har ingen speciell person som inspirerar mig egentligen. Jag inspireras av allt möjligt. När jag ska köra live så inspireras jag av Tyga. Tittar alltid på hans shower innan jag själv ska upp på scenen, för att få upp energin och så.

 

 Berätta lite mer om ”OIAM” (One in a million).

 OIAM är ett kollektiv som vi startade 2012. Det var min idë, och Adam Kanyama kom på namnet. Gedi Gedz lärde vi känna på gymnasiet, vi hade samma ambitioner och vi tyckte han var skitfet. Gedz ville länge att vi skulle göra något tillsammans, han hängde med Malcolm B då, så vi satte ihop det här kollektivet och vi har hängt ihop sen dess. Första året efter starten så öppnade vi för Nicki Minaj, vi körde på Way Out West, och många andra spelningar. Vi promotade och spelade väldigt mycket. OIAM är något vi har byggt upp från grunden och det kommer finnas ett tag till.

 Vad ska ni göra med OIAM i framtiden?

 Vi kommer ta in nya artister och göra det större, OIAM kommer bli skivbolag. Under vilket majorbolag det blir vet vi inte än. Men vi håller på att prata med olika skivbolag och vi har nya artister, producenter osv på gång. Vi kommer göra det mycket större iallafall, vi har mycket på gång.

 

Vad har ni på gång just nu?

 Vi håller på med OIAMs nästa EP. Det kommer en singel från den Epn nu till sommaren. Vi släpper nästa singel nu i Februari, innan eller efter alla hjärtans dag. Videon spelade vi in i Sälen, till låten ”speciell” som finns på Epn ”lyxproblem”. Nästa EP släpps innan eller efter sommaren, och jag har en solo EP som släpps snart. Förhoppningsvis i Maj om vi hinner tills dess. Vi har mycket låtar att spela in och många projekt som vi håller på med. Vi vill komma med grejer hela tiden, det ska aldrig vara tyst!

 Jag själv har börjat jobba med Ison, för några månader sen. Det är inte officiellt än. Men Ison har alltid haft koll på mig, sen jag var 13 år. Han har alltid kommit på mina spelningar, alltid följt mig och gett mig bra respons och alltid trott på mig. För mig handlar management om någon som förstår mig och min musik, som jag klickar med och någon som jag kan softa med. Jag vill att det ska vara mina boys samtidigt som det ska kunna vara mina arbetskollegor. Vi är ett bra team, så det kommer gå jätte bra.

 

Någon sista sak du vill lägga till?

 Var beredda på min debut EP som kommer nu i Maj. Det kommer vara feta låtar, och den kommer absolut inte låta som det ni hör inom svensk hiphop idag. Så till alla rappare där ute ”Get the f outta here, this is takeover!”


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback