Jag <3 Svensk hiphop: Synonym

 

Jag och Synonym har haft lite kontakt fram och tillbaka på Facebook i ungefär ett år. Om jag inte minns helt fel så la han till mig på Facebook på grund av min blogg. Och när jag nu i år bestämde mig för att genomföra det här intervju projektet så var han ett självklart val då jag tycker att han skriver väldigt bra texter. Låten ”Så f*cking vackert” valde vi tillsammans, och sedan har jag gått igenom texten några gånger och skrivit mina frågor utifrån den. Resultatet blev 10 frågor som jag hoppades på att kunna ställa följdfrågor till, men jag fick så himla bra och utförliga svar på allt så det behövdes inte!

 

 

Vem har ritat omslaget?

Omslaget har min dotter Jasmine ritat. Hon var 6 år när hon gjorde den och hon fyller 8 nu i år. Hon är riktigt stolt över sin del av omslaget.

Texten är det dock inte min dotter som gjort, det är Jaycreatives, som också gjorde videon.

 

 

När skrev du texten?

Jag skrev egentligen den här låten till ett annat beat. Jag vet inte riktigt exakt när det var, men ungefär 9 eller 10 månader sen. I det beatet jag använde först, så var det en soul-sampling som löd ”You are, you are, you are so beautiful”. Det var där jag kom på temat ”vacker”. Så jag skrev texten, men sen tyckte jag att den hade passat bättre med något mer ”oldschool” sound så då snackade jag ihop mig med Gonza Beats om att göra den här tillsammans med honom.

 

Vad var tanken bakom texten?

Tanken till texten kom jag på när jag hörde samplingen i originalbeatet. Men jag ville inte vara klyschig, för det skrivs ganska mycket texter nu om att tjejer är fina eller vackra osv.

Alltid när jag skriver någonting, så måste jag kunna stå bakom det. Jag har ju barn, jag måste vara en förebild. Om jag pratar på ett nedvärderande sätt om kvinnor och deras viktigheter, så kan jag inte sedan klandra dem när de blir äldre och kanske ser ner på sig själva och är ytliga om sig själva. Jag måste vara ”educated” om du förstår vad jag menar.

 

 

Varför valde du just det ämnet?

Man har folk omkring sig som man anser som vackra. Som kanske inte är ”vackra” i andras ögon. Till exempel om du pratar om din mamma, och du tänker ”det här är världens vackraste kvinna” för du vet om alla hennes goda egenskaper, det är helheten som gör henne vacker.

Så den här texten var mer en kul grej om du förstår hur jag menar. Det pratas mycket om ”gött” och ”ass” och såna saker i andra låtar, men samtidigt så har de här människorna också kvinnor i sina liv som de tycker är världens vackraste kvinnor, som älskar dom ovillkorligt och så.

Många säger ”jag är konstnärlig, man behöver inte alltid ta mig uttryckligen”, men samtidigt så kan allt som kommer ur din mun påverka andra personer. För det du säger kommer alltid in i en annan persons öra. Så det bättre att skapa en ”good vibe” med sin låt än att kanske få någon som inte har stor rumpa eller stora bröst, att må dåligt över sig själv. Man vill ju vara en positiv människa som folk kan tycka om, och nå popularitet genom det. Samtidigt känns det som att, svensk hiphop i synnerhet, har fastnat i en negativ vibe. Det ska vara väldigt mörkt, hårt och om man pratar om, som i det här fallet, tjejer så ska det vara att man ”skiter i”, att man äger dem, att man kan göra vad man vill.

Min andra tanke var att jag vill göra en låt som, oavsett vilken tjej det är, kan relatera till. Det här kommer låta väldigt fördomsfullt mot tjejer, men jag tror många av er kan hålla med mig om det här också. Nästan alla tjejer tycker nog på något sätt att de är en ”bra tjej”. Man hör nästan aldrig någon som säger ”jag är så ytlig, jag är så här, eller så där..” Fast oavsett vem som lyssnar på den här låten, även om det är den mest ”trashiga” bruden, som kanske tänker på pengar, ligger runt eller så, hon vet alltid om någon som är värre än henne. Så jag tror att de flesta tjejer som lyssnar på den här låten får ändå en feel good känsla av den. Jag säger vissa negativa saker i låten, som inte är bekväma saker att prata om. Till exempel det här med sociala medier, eller att man kanske är ute efter pengar. Men det finns ändå vissa saker i låten som jag tror att många kan relatera till, och därför så tror jag att den låten kan få dem att må bra.

 

Vilket budskap ville du nå ut med?

Alltså, budskapet är ganska självklart. Men jag ville bara säga att ordet vacker har för mig aldrig varit det man ser på utsidan. Då är man snygg, sexig eller så där, men vacker krävs det väldigt mycket innan man når upp till. Vacker är för mig att man är jordnära, man behöver inte vara så överdrivet attraktiv, men att man har ett bra självförtroende och har ett gott hjärta. Det är helheten som gör dig vacker. En vacker människa är någon som är vacker som person, det är en känsla, ingenting som du kan se eller ta på och det är därför som jag säger i låten att det KÄNNS så fucking vackert. Det behöver egentligen inte ens handla om en tjej, det kan vara en kille också.

Jag måste bara få tillägga en grej: Labyrint släppte ju låten ”Fakkin fin” och många tänker att jag härmade dem, men det var lite med flit faktiskt. För du vet ”fakkin fin”, Nej det här är ”fucking vackert”, det här är some other shit. Absolut inget illa mot Labyrint, de gjorde en fet låt. Men jag ville göra en annan version på det dem säger.

 

Har du fått någon negativ respons på låten?

Man får alltid negativ respons på låtar man gör, men för det mesta har det varit positiva saker. Jag har inte fått någon negativ respons men vissa hiphop-lyssnare gillar mer mörkt och hårt, lite rugged and raw, och kan tycka att det här var lite för mjukt för deras smak. De ser det inte riktigt som en hiphoplåt. Till och med min äldsta dotter säger att det här inte är någon raplåt. För min äldsta dotter är 13 år och de lyssnar ju på lite annan musik. Det ska vara hårt och det ska rappas fort och det ska switchas flow, så hennes reaktion var ”du pratar ju bara”. Men hon tycker ändå om låten jätte mycket. Det är väl mest sånt, att folk tycker att den är för mjuk.

Annars har jag fått bra respons, folk har skrivit till mig att de diggar låten, och ibland har det varit helt otippade människor. Till exempel Linda Pira skrev till mig att hon gillade låten och delade den. Även folk som jag inte ens är vän med på Facebook har hört av sig, till exempel Aki, och det är riktigt fett!

 

Tror du att tex tjejer kan misstolka texten?

Både ja och nej. Jag tror att till och med den tjejen, som känner igen sig i de negativa sakerna jag nämner i låten, kan känna igen sig i några av de goda sakerna jag säger.

Men om vi leker med tanken om att någon tjej lyssnar på den här låten och tycker om den, men samtidigt känner igen sig i det här jag säger om urringningar och keffa miner, och tänker ”men sån där är ju jag”. Samtidigt så tror jag att alla tjejer har någon som de tycker att texten stämmer in på mer. Men ändå så kanske det finns någon som hör just den raden och tänker ”fan det här är ganska kefft att hålla på med, det kanske inte är så vackert att ta bilder på sina tuttar, eller duckface och sån saker”, men det är kul att skriva om saker som folk inte pratar om och få folk att tänka till lite.

 

Vad tycker du om utseendefixeringen och att folk söker uppmärksamhet på sociala medier?

Jag tror inte att det finns någon på hela jordklotet som inte vill ha bekräftelse på något sätt, även om vissa säger det. Alla tycker liksom att det är kul med bekräftelse, och nu pratar vi inte bara om tjejer. Det behöver inte ens vara en bild på dig själv, det kan vara bilder på din ”livsstil” också. Men du vill ändå att folk ska tycka att det du gör är ballt, eller att du är så snygg osv. Och sociala medier livnär sig typ på den här bekräftelsen som alla söker. En sak som jag tycker är kefft, är tjejer som lägger upp en selfie med någon skön pose, eller ska se förföriska ut och så har dom någon beskrivning till bilden som inte har ett skit med bilden att göra, som egentligen inte ens hade behövt ha en bild till, till exempel ”what doesn't kill you makes you stronger” och sånt där. Men you can't blame them, folk gillar bekräftelse, vissa mer än andra. Men det finns ju såklart tjejer som ser väldigt bra ut, och kanske lägger ut en selfie här och där, men inte håller på och överdriver. Vissa har inget annat än bilder på sig själva i sina flöden, och då kan man kanske lugna ner sig litegrann.

 

Hur viktigt är utseende för dig? (Hos en partner)

Jag ska inte ljuga, det som gör en intresserad är ju alltid det man ser. Men det som avgör om man vill ha den här personen är ju personligheten. Om personen är pålitlig, om den här ett gott hjärta osv. Jag är inte singel längre, men jag var singel i 3 år. Och en viktig fråga för mig var ju: Är den här personen bra för mina barn?

En person kan bli väldigt vacker om man lär känna den personen. Men ingen är perfekt, alla har brister. Sen är det väldigt olika från person till person hur viktigt utseende är. Om vi ska vara lite roliga och räkna i procent, så är utseendet 30% för mig, och 70% är andra saker. 30% är varken mycket eller lite. Men bara utseende är inte alls viktigt för mig. Jag gillar mer att prata med folk och höra vad de tycker och tänker, vad de värderar och såna saker. Det handlar inte bara om tjejer, utan om människor i allmänhet. Då kan jag börja tänka på om det är en person jag vill hänga med, eller om det är en tjej som jag vill dela ett hem med till exempel.

 

Hur skulle du definiera ordet vacker?

Som jag sa tidigare, vacker är en helhetsbild. Alltså när hon är snäll, snygg, har ett gott hjärta, är jordnära, hon är inte ytlig. Och en annan sak som jag tycker är väldigt vackert med människor i allmänhet är att de har en ”family first”-mentalitet. Vackert är egentligen allt förutom det ytliga.

 

Handlar texten om någon du har i ditt liv just nu?

Låten är inte riktad mot någon speciell person, det hör man nog. Jag skrev den som sagt för ca 10 månader sedan, och då var jag fortfarande singel. Nu har jag haft flickvän i ca 8 månader så hon fanns inte med när den skrevs. Men nu i efterhand så kan jag säga att texten passar in mycket på henne, så nu säger jag att den är till henne och det säger hon också. Men en stor anledning till att jag skrev den är ju att när jag blir äldre och mina döttrar hör den, så vet de vad pappa tycker och tänker.

Ett otroligt stort tack till Synonym för att du ville medverka på detta!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback