Det brinner i Stockholm

Som säkert många har sett så är det nästintill kaos i många av Stockholms förorter. En av anledningarna till detta har jag bloggat om tidigare. Läs ALDRIG vad som säga i dags/kvällstidningar, 99.9 % av allt de skriver är rent skitsnack.
Mitt hjärta blöder för dessa människor. Jag har alltid velat hjälpa folk, helst folket i förorterna. Även fast jag inte har någon anknytning dit själv. Jag har läst så himla mycket på Twitter, Megafonen och andra ställen om det som pågår just nu och jag kan lova er att mitt hjärta blöder för er. Och ni som säger att dessa människor är ansvarslösa osv borde tänka om. Ja, det kanske är kaos just nu. Men om de inte gör sig hörda på dessa sätt så blir de aldrig hörda. Att bränna upp bilar kan verka extremt, men ni måste ha förståelse. Sveriger miljonprogram är så otroligt undertryckta och utstötta. De vill bara få sin röst hörd!
 
Jag tänkte ge er lite länkar där ni kan läsa om vad det exakt är som händer i Husby och många andra förorter just nu. Klicka HÄR, HÄR eller HÄR för att läsa. Det finns även mycket annat om detta på Megafonen.com som är läsvärt. Tycker alla borde ta några minuter och försöka förstå. Visa att ni är mänskliga, öppna ögonen! Ni ser bara det här:
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Julle

Det sorgliga är att dom inte tar ut sin ilska på någon som förtjänar det.
Undersköterskor, städare och andra fattiga människor får sina bilar uppeldade.
Det finns många orättvisor ute i orten, men de flesta är vanliga människor som inte vill ha sina bilar brända och poliser som översvämmar området.
Jag är från Luleå, men bodde i Biskopsgården när dom brände bilar där och i länsmansgården.
Många var rädda när det drog omkring stora gäng med maskerade ungdomar.
Även dom som tydligen ska bli hjälpta av att bränna bilar.
Jag tycker absolut att det behövs förändring, men det hjälper inte att förstöra för alla som bor och försöker ha ett normalt liv där.
Åk till villaförorterna eller innerstaden och elda om man vill komma åt dom som är problemet

Svar: Jag formulerade mig lite fel i inlägget. Det är klart att det är fel av dem att de bränner civila bilar. Men jag har ändå förståelse för varför de gör så. Du har helt rätt i allt du säger. Som sagt, tror bara att jag formulerade mig fel, jag hade väldigt bråttom att skriva inlägget..
Erica Ödalen

2013-05-22 @ 23:54:44
Postat av: Elina

Det är en sak jag inte kan få klarhet i och det är att jag förstår att du menar att det är på grund av att dom inte får komma in i gemenskapen och menar att vi "svenskar" är rasistiska men samtidigt är det också "dom" i förorten som inte vill komma in i gemenskapen. Inte alla men många. Jag menar dom försöker inte ens, dom sitter framför sin dator och skriver hur dum i huvudet vi "svenskar" är och det är väl också rasistiskt. Vi "svenskar". Ja? Då är väl för fan dom lika rasistiska. Samtidigt menar jag på att vill dom ha uppmärksamhet bränn inte upp bilar och kasta sten. Skaffa det på ett annat jävla sätt. Det är inte så himla svårt som du vill tro. Flytta från förorten som är så himla dåligt. Hade du tyckt det var okej om det var din mammas bil dom eldade upp eller din egen för den delen bara för att dom vill ha uppmärksamhet? Du skriver att det inte är okej att elda upp men du förstår dom. Det kan du verkligen inte göra för hur kan man förstå någon som tar till våld och drar ner alla andra. Då har dom ingen gemenskap för sina vänner i förorten, dom drar ju ner dom. Så vill dom komma in i gemenskapen gör det då för fan? Hur tror du krig startat? Hur hade det sett ut om alla tog till våld som känner sig "utanför". Bara för att dom rappare du lyssnar på säger att det är så betyder inte att det är så för ALLA.

Jag menar inte att låta som värsta sura kärringen, men du menar ju på att okej då kan alla gå och börja elda upp bilar för att man vill ha uppmärksamhet från andra. Ehm, nä allt du skriver är helt fel. Förlåt, men jag tycker det.

Svar: Alla rappare jag lyssnar på? Hahah är inte ens bara dem jag lyssnar på. Förorterna är undertryckta och har tvingats till utanförskapet, hur ska det då vara lätt att komma in i samhället? Och varför blir du så aggressiv mot mig? Är väl för fan inte jag som kastar sten eller bränner bilar? Och nej jag hade inte blivit glad om det varit min bil som brunnit. Men man borde förstå bakgrunden till allt som händer. Människorna är leds på att bli nertryckta. De visar det genom våld, och våldet är fel. Men om de inte tar till extrema åtgärder så är det ingen som lyssnar/ser dem. Och som sagt, detta har inget med rappare att göra. Jag läser på t.ex Megafonen som är en röst från förorten. Det låter som att du menar att jag tar orternas sida bara för att jag lyssnar på hiphop? Fördomsfull much? Menar inte heller att låta som värsta surkärringen men jag finner inget rätt i vad du säger heller. Alla tycker olika, hört om det? Har aldrig sagt att detta gäller ALLA, men jag förstår att de känner sig utanför. Det är bara åsikterna jag har, så förstår inte varför du blir så arg. Bottom line is: De bränner bilar, kastar sten osv för att alla vägrar lyssna. Polisen lyssnar inte, politikerna lyssnar inte, så de tar till våld. Det är inte rätt, men det är en lösning för dem. Så är det. Sen får du tycka precis vad du vill. Det blev jätte rörigt nu, men jag vet inte hur jag ska förklara mig riktigt. Jag bara tycker det jag tycker. That's it.
Erica Ödalen

2013-05-26 @ 23:32:16
Postat av: Elina

Aggressiv mot dig är jag väl inte? Var inte meningen att låta aggressiv mot dig, men menar bara på dig låter det som att det är okej att bränna bilar och sådant. Yttrade bara min åsikt.

Svar: Ja men jag tolkade det så, det lät som att det var MIG du var aggressiv mot.
Erica Ödalen

2013-05-27 @ 12:33:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback